astronomer

آموزش نجوم به کودکان

نجوم یا اخترشناسی به مطالعه ی موقعیت، حرکت، تغییرات و ویژگی‌ های اجرام و پدیده‌ های آسمانی مثل ستاره‌ ها، سیاره‌ ها، دنباله ‌دارها، کهکشان ‌ها و شفق قطبی گفته می شود.

علم نجوم یکی از کهن ‌ترین علومی است که با سایر علوم مثل فیزیک، شیمی و ریاضی ارتباط نزدیکی دارد و  در  توسعه آن ها نقش موثری دارد. 

به فردی که اطلاعات گسترده و تخصص در علم نجوم دارد و روی اجرام آسمانی مانند ستارگان، سیارات و کهکشان ‌ها مطالعه می‌ کند، منجم یا اخترشناس می گویند.

نجوم یکی از شاخه‌های علمی است که جذابیت خاصی دارد و به همین افراد مختلف به خصوص دانش ‌آموزان و جوانان علاقه‌ زیادی به این علم دارند.

نجوم کلاسیک

oldscholl-astronomy

نجوم کلاسیک مطالعه حرکات اجرام آسمانی یعنی خورشید، ماه، ستارگان و سیارات از روی زمین است.

برخلاف نجوم مدرن، نجوم کلاسیک به تلسکوپ ها متکی نیست: نجوم کلاسیک تمرین هنر استفاده از چشم غیرمسلح برای مشاهده عقربه های ساعت آسمان است.

نجوم کلاسیک نجومی است که مردم باستان انجام می ‌دادند: مطالعه آسمان برای جهت‌ یابی و علامت‌ گذاری زمان‌ های روز و فصول سال.

بر خلاف طالع بینی که معانی خرافی را به ستارگان ربط میدهند، نجوم کلاسیک به دنبال درک آسمان ها به گونه ای است که خداوند آن ها را برای استفاده ما طراحی کرده است.

نجوم مدرن

نجوم مدرن که با اختراع تلسکوپ تعریف شد، سرشار از تصاویری است که با رصد دقیق به دست آمده است. علاوه بر تلسکوپ، ابزارهای دیگری نیز دانش مفیدی را در اختیار دانشمندان و مسافرانی قرار می دهند که در حال حرکت در کره زمین هستند.

آموزش نجوم به کودکان مزایای بی شماری دارد

آموزش نجوم آن ها را با قدرت و عظمت خداوند آشنا می کند

شرکت در فعالیت‌ های مبتنی بر نجوم علاقه کودک به یادگیری سایر علوم را افزایش می دهد

کودکان ذاتاً کنجکاو هستند، بنابراین هر کار نجومی که با مشارکت آن ها انجام می دهید، مطمئناً سؤالات زیادی در مورد چگونگی و چرایی همه چیز در ذهن کودکان به وجود می آورد. به عنوان مثال نگاه کردن به ستارگان ممکن است به بحث در مورد نیروی جاذبه زمین کشیده شود.

با مطالعه ی رشته نجوم، کودک در طیف گسترده ای از زمینه ها از جمله فیزیک، ریاضی، علوم کامپیوتر، تفکر انتقادی و حل مسئله مهارت کسب می کند.

نجوم موضوعی عالی برای هیجان انگیز کردن فرزندانتان در مورد علم است

نجوم مطالعه کیهان و همه چیزهایی است که در آن وجود دارد از جمله سیارات، ستاره ها، کهکشان ها، دنباله دارها و سیاهچاله ها. نجوم یک موضوع فوق العاده جذاب است.

نجوم برخلاف سایر علوم می تواند به یک سرگرمی تبدیل شود

علومی مثل زیست شناسی، شیمی یا فیزیک را به سختی می توان به سرگرمی تبدیل کرد. از سوی دیگر، نجوم تقریباً در هر نقطه از جهان بدون تجهیزات فنی قابل انجام است. اگر دانش‌ آموزان می ‌خواهند حرفه ‌ای باشند، می ‌توانند نمودارهای ستاره‌ ای، دوربین‌ های دوچشمی خوب یا یک تلسکوپ آماتور را تهیه کنند.

تقویت سایر مهارت ها

حتی برخی از مجموعه مهارت هایی را می توان از طریق آموزش نجوم تقویت کرد که در ظاهر هیچ ارتباطی به علم نجوم ندارند.

این مجموعه مهارت ها  بستگی به نوع فعالیت هایی دارد که به عنوان ابزار آموزش نجوم استفاده می شوند.

علاقه مند کردن فرزندانتان به نجوم، یک عمر لذت و رضایت، حس شگفتی در جهان و یک سرگرمی بالقوه مادام العمر را برای آن ها فراهم می کند

تماشای ستارگان یک راه فوق ‌العاده برای گذراندن وقت با فرزندانتان و هم چنین راهی عالی برای آموزش نجوم به آن ها است. نجوم چیزی فراتر از خیره شدن به ستاره ها است. به کودکان در مورد جهان هستی یاد می دهد و می تواند یک سرگرمی مادام العمر باشد.

یک شغل حرفه ای و پردرآمد را برای آن ها در آینده فراهم می کند

فارغ ‌التحصیلان رشته نجوم در دوره‌ های کارشناسی ارشد و دکتری می ‌توانند در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ ها، پژوهشکده‌ های تحقیقاتی و رصدخانه‌ ها مشغول به کار ‌ شوند.

سازمان فضایی ناسا، آمریکا، اتحادیه اروپا، روسیه، ژاپن، چین، فرانسه، انگلیس و هند در زمینه علم نجوم بسیار توسعه یافته ‌هستند. 

کودکان شما می توانند از طریق رشته ستاره شناسی یا نجوم برای  مهاجرت به خارج از کشور اقدام  کنند و پس از اخذ اقامت تحصیلی و کار در رشته ستاره شناسی یا نجوم نسبت به اخذ تابعیت یا شهروندی اقدام کنند.

فرصتهای شغلی مربوط ستاره شناسی یا نجوم

تحقیق در سازمان های دولتی

فارغ التحصیلان که در گرایش فیزیک و یا یا نجوم تخصص کسب کرده اند می توانند در سازمان های دولتی مشغول به کار شوند. سازمان های دولتی نظیر  سازمان هوانوردی و هوافضا ( NASA ) در آمریکا یا موسسه ملی علوم زمین و ستاره شناسی یا نجوم  (INSU) در فرانسه، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته ی نجوم را می پذیرند.

solra system

در بخش هوافضا

فرصت های شغلی مربوط به گرایش نجوم در بخش های هوافضا مواردی مثل تحقیق، طرح ریزی، تولید، شناخت انواع مباحث مختلف و مربوط به هوانوردی و یا سفینه های فضایی هستند.

متخصصین این گرایش می توانند در بخش های تبلیغاتی، صنعتی و یا ارتش مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان گرایش هواشناسی می توانند در شرکت های خصوصی که در زمینه تولید ابزارآلات و تجهیزات مرتبط با سفینه های فضایی و ماهواره ها فعالیت می کنند مشغول به کار شوند.

آموزش نجوم به فرزندانمان را چه زمانی آغاز کنیم

کودکان از سن چهار سالگی می توانند مفاهیم نجوم و فناوری فضا را به زبان ساده یاد بگیرند. بنابراین سرمایه‌ گذاری برای آموزش نجوم به آن ها و فراهم کردن دوره های آموزشی که با شرایط سنی آن ها مطابقت داشته باشد، کاری بسیار مفید است و موفقیت های بسیاری در آینده آن ها فراهم می کند.

با این وجود بهترین زمان برای شروع رصد ستاره ها زمانی است که فرزندان شما فضا را به عنوان بخشی از برنامه درسی خود در مدرسه مطالعه می کنند.

نجوم چیزی فراتر از گرفتن مجموعه ای از دوربین های دوچشمی یا تلسکوپ و نگاه کردن به آسمان شب است. برای اینکه بتوانید درک واقعی از شگفتی هایی که صورت های فلکی هستند، داشته باشید، یک شب را با فرزندان خود بگذرانید و به آسمان  با چشم غیر مسلح  نگاه کنید.

این کار به کودک شما اجازه می دهد تا بدون استفاده از عدسی تلسکوپ، واقعاً تصوری از بزرگی آسمان و زیبایی آن پیدا کند.

آموزش نجوم به فرزندان خود را با دیدن و درک مراحل تکامل ماه و صور فلکی بزرگتر و کوچک ‌تر مانند دب اکبر و ستاره شمالی شروع کنید. وقتی فرزندانتان بتوانند یک صورت فلکی را تشخیص دهند و  آن را به شما نشان دهند، شگفت زده خواهید شد.

شاید بزرگترین جذابیت نجوم این باشد که شما (و فرزندانتان) را از محدود شدن در تخیلات آزاد می کند و تجربه ی بینظیر واقعی را برای شما فراهم می کند. وقتی شما و فرزندانتان اصول رصد ستارگان را درک کردید، به معنای واقعی می‌ توانید ساعت ‌های زیادی را صرف کشف همه چیزهایی بکنید که در کیهان وجود دارد.

نحوه آموزش نجوم به کودکان و تقویت این استعداد در آن ها

ابتدا خودتان باید به علم نجوم علاقه داشته باشید

به عنوان یک پدر و مادر، طبیعی است که بخواهید فرزندتان را درگیر کارهایی کنید که به خودتان به آن علاقه دارید. بنابراین  اگر سرگرمی شما نجوم است، ممکن است بخواهید فرزند یا فرزندان خود را با آن آشنا کنید.

بهتر است پیش از اینکه بخواهید نجوم را فرزندتان آموزش دهید، اطلاعات خودتان در این زمینه را بالا ببرید. با افزایش اطلاعات نجومی خود می ‌توانید بهترین مسیر برای جلب‌ توجه او به نجوم را پیدا کنید.

اگر شما در تمام مراحل آموزش همراه با کودک خود درباره نجوم یاد بگیرند، کودک تمایل بیشتری به ادامه آموزش ‌ها و همراهی با شما پیدا می کند.

اگر خودتان در مورد صور فلکی آگاهی خاصی ندارید، این کار فرصتی را برای شما فراهم می کند که همراه با فرزندانتان یاد بگیرید. در مورد کلاس های آموزش نجوم تحقیق کنید که می توانید با هم شرکت کنید یا می توانید به صورت آنلاین شروع به یادگیری کنید

بردن کودکان به موزه ی علمی

موزه‌ ی علمی مکانی که اطلاعات و فعالیت‌ های سرگرم ‌کننده زیادی برای یک ستاره‌ شناس جوان خواهد داشت.

تهیه نرم افزارهای آموزشی

نرم افزارها و وب سایت های زیادی وجود دارند که می توانند رایانه شما را به یک افلاک نمای کوچک تبدیل کنند. این نرم ‌افزارها مناسب روحیه کودکان هستند زیرا برای آموزش به آن ها طراحی شده اند. اطلاعات مربوط به نجوم را به زبان ساده ارائه و مصور ارائه می دهند.

امروزه فضای مجازی برای کودکان بسیار جذاب است و آموزش نجوم به کودکان در این فضا با استفاده از نرم ‌افزارها، به آن ‌ها انگیزه ی بالایی برای یادگیری می دهد.

خرید کتاب های آموزشی

نرم افزارها و وب سایت های زیادی وجود دارند که می توانند رایانه شما را به یک افلاک نمای کوچک تبدیل کنند. این نرم ‌افزارها مناسب روحیه کودکان هستند زیرا برای آموزش به آن ها طراحی شده اند. اطلاعات مربوط به نجوم را به زبان ساده ارائه و مصور ارائه می دهند.

امروزه فضای مجازی برای کودکان بسیار جذاب است و آموزش نجوم به کودکان در این فضا با استفاده از نرم ‌افزارها، به آن ‌ها انگیزه ی بالایی برای یادگیری می دهد.

تهیه تلسکوپ

telescope

هر ستاره‌ نگار آماتوری دوست دارد شب‌ ها  برای شناسایی صورت ‌های فلکی و سیارات مورد علاقه ‌اش با تلسکوپ خود تلاش کند. این ابزار کلاسیک نجوم به بچه ها کمک می کند علم آسمان را کشف کنند.

وقتی با یک تلسکوپ مناسب برای بچه ها فضا را به خانه خود بیاورید، کودک شما در حین تفریح ​​یاد می گیرد. مدلی را انتخاب کنید که برای سن کودکتان مناسب باشد و به او کمک کنید آن را در حیاط شما تنظیم کند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!